Man van 80 wordt kamerlid

De tachtigjarige Nico Uppelschoten gaat voor de PVV de Tweede Kamer in en wordt daarmee het oudste Kamerlid ooit. Uppelschoten stond bij de verkiezingen van vorig jaar, waarbij de PVV 37 zetels behaalde, op de 39e plek van de kieslijst.

Omdat nu vier Kamerleden plaatsnemen in het nieuwe kabinet, komt er in de fractie plek vrij voor onder anderen Uppelschoten, die bij de verkiezingen 393 stemmen kreeg.

“Ik moest er even over nadenken omdat ik mantelzorger ben”, zegt de Drent, die vandaag zijn tachtigste verjaardag viert. “We hebben nu een oplossing gevonden voor de verzorging en begeleiding van mijn dementerende vrouw, zodat ik op dinsdag, woensdag en donderdag in Den Haag kan zijn.”

Uppelschoten, die stopt als lid van Provinciale Staten in Drenthe, noemt het “wel bijzonder” dat hij het oudste Kamerlid ooit wordt. “Ik voel me vereerd dat ik op mijn tachtigste nog in de Kamer kom. Ik wil hiermee ook uitdragen: blijf meedoen, blijf bewegen, blijf betrokken, blijf je interesseren voor andere dingen. Dat is ook goed voor je hoofd. Maak je zorgen of desnoods kwaad, maar blijf niet alleen maar thuiszitten of tripjes maken.”

Het nieuwe kabinet van beoogd premier Dick Schoof wordt op dinsdag 2 juli beëdigd. Volgens Uppelschoten volgt twee dagen later zijn officiële benoeming tot Kamerlid. De Drent heeft donderdag alle formaliteiten afgehandeld en zijn handtekening gezet onder aanvaarding van het Kamerlidmaatschap.

In de Eerste Kamer zit ook een tachtiger: Martin van Rooijen. De senator van 50PLUS nadert zijn 82e verjaardag.

De informatie is van: https://www.nu.nl/formatie-2023/6317725/drentse-pvver-nico-uppelschoten-80-wordt-oudste-tweede-kamerlid-ooit.html#nujij

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag