Baas militaire inlichtingendienst Israël neemt ontslag vanwege aanval Hamas 7 oktober

Het hoofd van de Israëlische militaire inlichtingendienst, Aharon Haliva, stapt op vanwege tekortkomingen van de inlichtingendienst rond de aanval van Hamas op 7 oktober. Dat maakt het leger bekend.

Haliva nam kort na de aanval van Hamas al zijn verantwoordelijkheid voor het “falen” van de inlichtingendienst in het voorkomen van en reageren op het offensief.

Bij de aanval van Hamas kwamen op 7 oktober twaalfhonderd mensen om. Hamas-strijders namen ongeveer 250 mensen als gijzelaars mee naar de Gazastrook. De Israëlische krijgsmacht kreeg veel kritiek omdat de militairen verrast leken door de aanval en omdat het uren duurde voordat ze de militanten van Hamas uit dorpen rond de Gazastrook hadden verdreven.

Haliva zegt zelf ook dat die aanval had moeten worden voorkomen. “De inlichtingenafdeling onder mijn bevel voldeed niet aan de taak die ons was toevertrouwd. Sindsdien draag ik die zwarte dag met me mee. Dag na dag, nacht na nacht. Ik zal de vreselijke pijn van de oorlog voor altijd met me meedragen.”

Haliva is de eerste topfunctionaris die opstapt vanwege zijn rol in de reactie op de aanval van Hamas. De vraag is wat de rest van de legerleiding gaat doen.

Zodra er een opvolger is benoemd, legt Haliva zijn werk neer. In zijn ontslagbrief roept de generaal op tot een parlementaire enquête naar 7 oktober.

De informatie is van: https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6310013/hoofd-militaire-inlichtingendienst-israel-stapt-op-wegens-falen-rond-7-oktober.html

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag