Klimaatactivisten gaan zich richten op cruiseschepen

Na succesvolle procedures tegen reclames van KLM en Shell richten klimaatactivisten zich nu op de cruise-industrie. Het bedrijf MSC Cruises moet stoppen met advertenties die suggereren dat een duurzame cruise mogelijk is, stellen zij maandag in een klacht bij de Reclame Code Commissie.

“Een verantwoorde manier om naar de toekomst te varen”, “een duurzame cruise”, “liefde voor de planeet en respect voor de oceanen”. Het is een greep uit de claims van MSC Cruises die volgens de milieugroepen Fossielvrij en Reclamejagers niet kloppen.

Het cruisebedrijf baseert zijn advertenties op het feit dat een aantal schepen inmiddels op vloeibaar aardgas (lng) in plaats van stookolie vaart. Dat zorgt vooral voor minder plaatselijke milieuvervuiling, omdat er minder zwavel de lucht in gaat.

Die zwaveldeeltjes kunnen voor veel gezondheidsschade zorgen in de buurt van cruisehavens waar schepen liggen aangemeerd.

Het voordeel voor het klimaat is minder duidelijk. Volgens MSC Cruises zorgt het gebruik van lng voor 20 procent minder uitstoot van broeikasgassen, maar dat betwisten de milieugroepen.

Zij zeggen dat MSC zich baseert op onjuist onderzoek. Daarin wordt bijvoorbeeld een te gunstig beeld geschetst van de hoeveelheid gas die onverbrand uit de scheepsmotor ontsnapt, vinden de milieugroepen.

Het methaan dat daar vrijkomt, werkt als zeer sterk broeikasgas.

Hoe dan ook blijft de uitstoot van een cruiseschip aanzienlijk, ook als hij wordt aangedreven door lng. MSC “probeert bij consumenten de indruk te wekken dat er een duurzame manier van cruisereizen bestaat, terwijl dit niet het geval is”, staat in de klacht tegen het bedrijf.

‘Cruisesector is dans ontsprongen’

“De cruise-industrie is een enorm snel groeiende sector en lng speelt een belangrijke rol in de greenwashing die daar nu plaatsvindt”, zegt Eric Stam van Reclamejagers tegen NU.nl.

Volgens hem is het hoe dan ook ontoelaatbaar dat bedrijven een cruisevakantie presenteren als een duurzame activiteit. “De klimaatimpact van een cruisevakantie is nog groter dan een vliegvakantie”, zegt hij.

Volgens Milieu Centraal zorgt een zeecruise voor bijna 200 kilo CO2-uitstoot per passagier per dag, vergelijkbaar met 1.500 kilometer rijden in een benzineauto. Vaak wordt een cruisevaart gecombineerd met één of meerdere vluchten, waardoor de klimaatimpact nog groter is.

Zowel de Reclame Code Commissie als de Nederlandse rechter besloot eerder al dat luchtvaartmaatschappijen als KLM niet mogen adverteren met ‘duurzame’ vliegvakanties. Hetzelfde moet dus voor cruisebedrijven gelden, zegt Stam. “Het is een heel vervuilende sector die tot nu toe de dans is ontsprongen.”

MSC Cruises zorgt voor ruim 2 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar

De 21 schepen van MSC Cruises zorgen jaarlijks voor meer dan 2 miljoen ton CO2-uitstoot, blijkt uit het recentste duurzaamheidsverslag van het bedrijf. Dat is bijna evenveel als er vorig jaar uit de schoorsteen van de grootste Nederlandse kolencentrale kwam.

Door verwachte groei blijft de uitstoot van MSC Cruises de komende jaren nog stijgen, al daalt de uitstoot per gemaakte reis wel.

Een woordvoerder van de cruisemaatschappij kon maandag nog niet inhoudelijk reageren. Hij zegt dat MSC de klacht nog bestudeert.

De informatie is van: https://www.nu.nl/klimaat/6310473/klacht-tegen-advertenties-voor-duurzame-cruises-dat-bestaat-niet.html

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag