Taakstraf en voorwaardelijke cel geëist tegen vrouw die dekker mogelijk liet vallen

Justitie eist 240 uur taakstraf en een voorwaardelijke celstraf van zes maanden tegen een vrouw die bij het fietsongeval van Sander Dekker betrokken is. De 44-jarige verdachte ontkent dat ze de voormalige minister vlak voor zijn val heeft vastgepakt.

Dekker raakte in juni 2022 bij de val van zijn racefiets in Monster zwaargewond. Hij fietste met zijn partner door de duinen.

Daarbij fietsten ze de voetgangers Aathina K. en haar man met een snelheid van 37 kilometer per uur tegemoet.

Ooggetuigen vertelden dat de oud-minister over de kop sloeg, doordat K. hem bij zijn arm had gepakt. Eerst werd de vrouw uit Monster verdacht van poging tot doodslag, maar de aanklacht is later gewijzigd.

Ze wordt wel verdacht van het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel of mishandeling met zwaar lichamelijk letsel ten gevolg.

Het OM heeft dinsdag in de rechtbank een taakstraf van 240 uur en een voorwaardelijke celstraf van zes maanden geëist. Volgens de officier van justitie is K. schuldig aan mishandeling met zwaar lichamelijk letsel tot gevolg.

De verdachte reageerde volgens het OM geërgerd op de racefietsers, terwijl ze zelf op het fietspad in plaats van het naastliggende voetpad liep. “In een ogenblik van onbedachtzaamheid pakte ze Dekker bij de bovenarm vast. Het was een impulsieve actie met verregaande gevolgen.”

Vrouw ontkent dat ze Dekker heeft vastgepakt

K. ontkent dat ze de voormalige minister voor Rechtsbescherming heeft vastgepakt. Ze zei in de rechtbank Den Haag dat ze alleen een afwerend gebaar had gemaakt, omdat de wielrenners volgens haar te hard fietsten op een pad met weinig ruimte. De verdachte zegt dat ze zichzelf wilde beschermen. Bij dat gebaar zou ze Dekker hebben geraakt.

“Hij is naar mijn weten doorgefietst. Ik heb omgekeken, omdat ik in shock was doordat ik bijna was aangereden. Ik zag dat hij ook omkeek. We zijn verder gelopen. Toen hoorden we een enorme klap”, vertelde K. aan de rechter.

Volgens K.’s advocaat valt het beetpakken en daarmee de opzet om Dekker ten val te brengen niet te bewijzen. Hij pleit voor vrijspraak.

Dekker: ‘Roekeloos gedrag van ander kan desastreuze gevolgen hebben’

Dekker kreeg door de val 15 botbreuken en een zware hersenschudding op. Hij brak onder meer zijn bekken, schouderblad en sleutelbeen.

De oud-minister kan zich niets meer van het ongeluk herinneren. Na vijf weken in het ziekenhuis en een revalidatiecentrum kon hij thuis verder werken aan zijn herstel.

In de rechtbank maakte Dekker gebruik van zijn spreekrecht. “Ik weet hoe kwetsbaar fietsers zijn en ben voorzichtig in het verkeer. Waarom ging het hier fout? Waarom liepen ze op het fietspad en naast elkaar in plaats van achter elkaar?”, vroeg Dekker zich hardop af.

“Het had iedereen kunnen overkomen. Ik geloof niet dat mevrouw het specifiek op mij had gemunt. Het laat wel zien dat een onbesuisde actie in het verkeer grote gevolgen kan hebben. Het roekeloze gedrag van een ander kan desastreuze gevolgen hebben. Nu was ik het slachtoffer, een volgende keer kan het iemand anders zijn.”

K. zei dat ze het verschrikkelijk vindt om te horen hoeveel verdriet en pijn het ongeluk heeft teweeggebracht. “Ik wil hier mijn medeleven tonen en excuses aanbieden voor alles wat er is gebeurd.”

De rechtbank doet op 4 juni uitspraak.

De informatie is van: https://www.nu.nl/binnenland/6313682/taakstraf-en-voorwaardelijke-cel-geeist-tegen-vrouw-die-dekker-mogelijk-liet-vallen.html

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag